Laittisten Kappelmäki

Korkea graniittinen muistokivi, jossa teksti

Kappelintie, 23200 Vinkkilä

Pysäköinti Vehmaan rautarakenteen pihalle, josta n. 150 m kävelymatka muistomerkille.

Keskiajalla Vehmaalla sijainneen kirkon paikka ja muistomerkki.

Kappelmäen muistomerkki sijaitsee Vehmaan itäisellä alueella Lahdingon ja Laittisten kylien välisellä raja-alueella vanhan postitien lähettyvillä. Vielä 1860-luvulla paikalla on tiettävästi ollut näkyvissä kirkon perustuksia ja hirsiä. Kappelin rinnemaista ja sen viereisestä "Kirkkowainiosta" on maininta myös vuoden 1786 kartassa.

Arkeologi Jouni Tarvaisen johtamissa kaivauksissa vuosina 2002 ja 2005 löytyi kiviaidan jäännöksien läheisyydestä mm. vihreiden ja sinisten ikkunalasien palasia, 1500- ja 1600-lukujen rahoja sekä kallon kappaleita ja luita, joista päätellen kirkkoon on haudattu useita vainajia. Kaivausten johtopäätöksenä Kappelmäen 6 x 7 metrin kokoinen kirkko lienee ollut käytössä 1500-luvun lopulta 1700-luvun alkuun.

Kappelmäen alueelta on kaivauksissa löytynyt myös rautakautinen röykkiö, joka kertoo alueella olleen asutusta jo 700-800-lukujen vaiheilla.

Kappelmäen muistokivi on pystytetty vuonna 1957. Lehdon kiviliikkeen lahjoittamassa muistokivessä lukee: "Tällä paikalla on muinoin sijainnut Herralle pyhitetty huone. - Turvasi on ikiaikojen Jumala (5. Moos. 27:33)"