Hautajaiset

Läheisen kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Kuolema aiheuttaa surua ja hämmennystä. Lyhyen ajan kuluessa omaisten on silti huolehdittava monista käytännön järjestelyistä. Seurakunta on omaisten apuna ja tukena niin hautausjärjestelyissä kuin surutyössä.

Hautauksen käytännön järjestelyt kannattaa aloittaa ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Kirkkoherranviraston toimistosihteerin kanssa sovitaan siunaustilaisuuden ajankohta, siunauksen toimittavat pappi ja kanttori, varataan hautapaikka ja tehdään hautojen hoitoon liittyvät sopimukset.

Siunaustilaisuus

Hautaan siunaaminen on kirkon pyhä toimitus. Kristillisessä hautauksessa vainaja siunataan haudan lepoon ja hänen puolestaan rukoillaan. Hautaan siunaaminen on kuin pienimuotoinen jumalanpalvelus, joka voidaan pitää kirkossa tai - omaisten toiveesta - myös haudalla. Siunaustilaisuuteen sisältyy yleensä raamatunlukua, rukouksia, papin pitämä siunauspuhe, virsiä ja musiikkia.

Siunaustilaisuutta ennen omaiset tapaavat papin hautauskeskustelussa, jossa sovitaan siunaustilaisuuden kulusta. Hautajaisten musiikista ja virsistä sovitaan kanttorin kanssa; kanttori auttaa myös tarvittaessa musiikin valinnassa. Hautauksen käytännön järjestelyissä seurakunnan suntio on suurena apuna.

Jos vainaja haudataan muualle kuin kotikuntansa hautausmaalle, hautapaikkaan ja siunaustilaisuuteen liittyvät järjestelyt hoidetaan kyseisen seurakunnan kanssa.

Omaiset joutuvat asioimaan myös hautaustoimistossa, josta hankitaan mm. arkku ja tarvittaessa uurna. Vaikka yksityiset hautaustoimistot palvelevat nykyään lähes kaikissa hautaukseen liittyvissä järjestelyissä, omaiset voivat hoitaa asioita myös itse.

Muistotilaisuus

Muistotilaisuus voidaan järjestää seurakunnan tiloissa, kotona tai pitopalvelupaikassa. Seurakunnan tilojen varauksesta voi sopia hautausjärjestelyjen yhteydessä kirkkoherranvirastossa. Seurakunnan tilojen tilavuokrat löytyvät hinnastosta.

Muistotilaisuuden ohjelmasta päättävät omaiset. Pappi ja kanttori osallistuvat tilaisuuteen toivomuksen mukaan. Usein ohjelmaan liittyy adressien lukeminen, yhteistä laulua, papin puhe, muistosanat, lyhyitä puheenvuoroja ja musiikkiesityksiä sekä tarjoilua.

Hautajaisten jälkeen

Surun keskellä tärkeää on ystävien ja läheisten tuki. Suru saattaa yllättää vielä pitkään läheisen poismenon jälkeenkin. Myös seurakunnan työntekijöiltä saat keskusteluapua surun keskellä; pappiin ja diakoniin voit ottaa yhteyttä, milloin siltä tuntuu.

Vehmaan ja Taivassalon seurakunnan yhteinen sururyhmä on tarkoitettu läheisensä menettäneille tueksi ja avuksi surun käsittelyyn. Sururyhmän toiminnasta voit ottaa yhteyttä diakoni Tuija Suomiseen.

Pyhäinpäivänä marraskuun alussa vuoden kuluessa läheisensä menettäneet toivotetaan tervetulleiksi iltakirkkoon. Pyhäinpäivän iltakirkossa luetaan kaikkien vuoden aikana Vehmaalle haudattujen nimet, sekä sytytetään kynttilä jokaisen muistolle, elleivät omaiset ole tätä vainajan pyynnöstä tai muusta syystä kieltäneet.

Arkunkantaja

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö