Mikä on rippikoulu?

Rippikoulu on kasteopetusta, jossa tutustutaan siihen uskoon, johon seurakunnan jäsen on kasteessa liitetty. Rippikouluun kuuluu tavallisesti kaksi osaa: kotiseurakuntajakso, jonka aikana rippikoululainen osallistuu oman seurakunnan toimintaan, sekä opetus- tai leirijakso.

Milloin rippikoulu käydään?

Useimmat käyvät rippikoulun sinä vuonna, kun täyttävät 15 vuotta. Suomalaisista 15-vuotiaista nuorista rippikoulun käy vuosittain noin 84%.

Rippikoulun voi käydä myöhemminkin, esim. varusmiesaikana tai aikuisrippikouluna.

Rippikoulu Vehmaan seurakunnassa

Nuoren rippikoulu on kestoltaan on aina vähintään puoli vuotta. Syksyllä pidettävän aloitustilaisuuden ja rippileirin välillä rippikouluun sisältyy jumalanpalveluksia, kaikille yhteisiä opetustuokioita sekä seurakuntaan tutustumista nuorteniltojen, kinkereiden ym. avulla. Kevätkaudella rippikoululaiset tutustuvat diakoniatyöhön osallistumalla Yhteisvastuukeräykseen tai erilaisten palvelutehtävien muodossa. Tarkat päivämäärät näiden päivien osalta saat riparin aloitustilaisuudessa, ja ne päivitetään myös tälle sivulle.

Jumalanpalveluskäynneistä ja muista rippikoulutapaamisista saat merkinnän rippikoulukorttiisi. Muista pitää kortistasi hyvä huoli ja palauttaa se täytettynä.

Kaikki yhteiseksi merkityt tapaamiset ovat rippikouluun osallistuville pakollisia. Mikäli et pääse paikalle, ole hyvissä ajoin yhteydessä rippikoulunohjaajiin, niin voimme sopia korvaavuuksista.

Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Aikuisrippikoulu on useimmiten yksityisrippikoulu. Yksityisrippikoulussa esimerkiksi luetaan kirjoja ja keskustellaan papin kanssa uskon tärkeimmistä asioista. Myös nuori voi halutessaan käydä yksityisrippikoulun. Yksityisestä rippikoulusta sovitaan aina erikseen kirkkoherran kanssa.

Vuoden 2024 rippikoulu

Rippikoulu 2024 alkaa Riparin starttikirkolla Vehmaan kirkossa sunnuntaina 29.10.2023 klo 17. Sinne kutsutaan kaikki riparilaiset vanhempineen. Isoset ja muut ohjaajat ovat luonnollisesti mukana.
VOIT ILMOITTAUTUA MYÖS RIPPIKOUKOULUN STARTISSA 29.10. klo 17 kirkossa  MIKÄLI ET OLE ILMOITTAUTUNUT AIEMMIN.

Kesän 2024 rippikoululeiri pidetään Myllyjärven leirimajalla sunnuntaista perjantaihin 9.-14.6. kesäkuussa 2024. Konfirmaatiomessu on 16.6. klo 10 Pyhän Margareetan kirkossa.
Rippikoululeiristä peritään 100 € leirimaksu ( ruoka-ja tarvikemaksu).