Hautojen hoito

Hautapaikan haltijan vastuulla on huolehtia haudan asianmukaisesta hoidosta. Hautapaikan haltija voi hoitaa haudan itse tai tehdä sopimuksen haudan hoidosta seurakunnan kanssa.

Haudanhoitosopimukset vuodelle 2024

Haudanhoitosopimuksista on lähetetty tarjous niille, joilla on aikaisemmin ollut haudan kesähoito. Vuonna 2024 on myös mahdollista valita pelkkä kasteluhoito. Tarjouksen saatuasi, voit maksaa lomakkeella haluamasi hoidon eli valita joko kesähoidon tai kasteluhoidon. Jos tarjouksella ei ole haluamasi hoidon hintaa valmiina, korjaa tarjoukseen / laskuun haluamasi summa ja maksa viitenumeroa käyttäen. Viitenumero on pakollinen.

Hautainhoitoajat ja maksut

Kesähoito

1 vuosi  5 vuotta 10 vuotta

1 hautasija

111 € 541 € 1058 €

2 hautasijaa

144 € 702 € 1373 €

3 hautasijaa

178 € 867 € 1697 €

Haudanhoitosopimukseen kuuluu istutusalueen hoito, kesäkukkien istutus (ennen juhannusta), kukkien hoito ja kastelu, lannoitus kastelun yhteydessä, kukkien poisto syksyllä (syyskuun loppuun mennessä). Ennen vuotta 2018 alkaneisiin pitkäaikaisiin sopimuksiin kuuluu myös havutus.

Kasteluhoito

1-2 hautasijaa

3 hautasijaa

4 hautasijaa

65 €

84 €

104 €

Haudan kasteluhoitoon kuuluu haudalla olevien kukkien kastelu ja lannoitus kastelun yhteydessä.

Hautausmaan siisteys ja jätehuolto

Hautausmaalla on jätepiste, jossa on eri roska-astiat sekajätteelle, maatuville jätteille ja metallille sekä lasille. Lajittele roskat oikein: kukat ja kasvien osat biojäte-astiaan, paperit, muovit ja kynttilät niille osoitettuun roska-astiaan sekä metallit ja  lasit niille osoitettuun astiaan.

Toivomme, että poistat kukkamaljakot haudoilta talveksi ja kynttilälyhdyt kesäksi. Ethän myöskään säilytä mitään tavaroita hautakivien takana.

Haudan hallinta

Haudan hallinnan voimassaoloaika on 25 vuotta. Hauta on kokonaisuus, jonka kaikkien sijojen tulee olla voimassa yhtä pitkän ajan.

Hautapaikkamaksut hallinta-ajalta ( 25 v )

oman kunnan jäsen ulkopaikkakuntalainen

Arkkupaikka / sija

149 € 308 €

Uurnahaudat, hautapaikka kivineen

467 € 643 €

Muistolehto

58 € 107 €

Sirottelupaikka

30 € 50 €

Omavalintaisten kivien alue
 (kiven koko max L40 x K 60 x S 15 cm)

117 € 173 €

Hautapaikan uudelleen lunastus ilman
 hautausta, 25 v.

149 € / sija 308 € / sija

Rintamapalvelutunnuksen omaavalle ja puolisolle hautapaikka luovutetaan maksutta. Kun sukuhautaan haudataan rintamapalvelutunnuksen omaava puoliso, hyvitetään sukuhaudan hautausajankohdan ja jatkolunastusmaksun jäljellä olevan ajan verran lunastusmaksusta.

Uurna-alueen kivipaateen saadaan laittaa vain sellaisen vainajan nimi, jonka tuhka tulee Vehmaan uurna-alueelle. Jos siis haudataan / sirotellaan muualle, ei nimeä saa paateen.

Hautaustoimesta perittävät maksut

Haudankaivuumaksut

Arkkuhauta Uurnahauta

Oman kunnan jäsenet

390 € 146 €

Ulkopaikkakuntalaiset

522 € 183 €

Hinta sisältää haudan avaamisen, peittämisen, peruskunnostuksen ja hautakiven oikaisun.

Hautojen hallinta-aikoja tarkistetaan

Vehmaan seurakunta on vuoden 2022 aikana merkinnyt hautoja, joissa hallinta-aika on päättynyt tai päättymässä.

Hallinta-ajan päättymisestä ilmoitetaan kirjeellä, jos haltijan osoitetiedot ovat seurakunnalla. Samassa kirjeessä tulee mukana myös hallinta-ajan pidennystarjous. Osoitetietojen puuttuessa haudalle asetetaan tiedote, jolla omaisia pyydetään ottamaan yhteyttä.

Haudan hallinta-aika on 25 vuotta / sija.

Mikäli tiedätte hallinta-ajan päättyneen tai olevan päättymässä, voitte itse olla yhteydessä kirkkoherranvirastoon.

Virasto on auki tiistaisin klo 9–13, p. 02 4331 011. Yhteydenotot myös sähköpostitse osoitteeseen vehmaan.seurakunta@evl.fi.

Vehmaan Pyhän Margaretan kirkko