Hautojen hoito

Hautapaikan haltijan tehtävänä on huolehtia haudan hoidosta.
Haudan hoidosta voidaan tehdä myös sopimus seurakunnan kanssa.

Haudanhoitosopimukset vuodelle 2024

Varaathan hautojenhoidot kirkkoherranvirastosta huhtikuun loppuun mennessä.

Hoitoajat ja maksut

1 vuosi  5 vuotta 10 vuotta
1 hautasija 111 € 541 € 1058 €
2 hautasijaa 144 € 702 € 1373 €
3 hautasijaa 178 € 867 € 1697 €

Haudanhoitosopimukseen kuuluu istutusalueen hoito, kesäkukkien istutus (ennen juhannusta), kukkien hoito ja kastelu, lannoitus kastelun yhteydessä, kukkien poisto syksyllä (syyskuun loppuun mennessä). Ennen vuotta 2018 alkaneisiin pitkäaikaisiin sopimuksiin kuuluu myös havutus.

Toivomme, että poistat kukkamaljakot haudoilta talveksi sekä kesäksi kynttilälyhdyt. Ethän säilytä tavaroita hautakiven takana.

Roskien lajittelu

Hautapaikkamaksut

Haudan voimassaoloaika on 25 vuotta. Hauta on kokonaisuus, jonka kaikkien sijojen tulee olla voimassa yhtä pitkän ajan.

oman kunnan jäsen ulkopaikkakuntalainen
Arkkupaikka / sija 149 € 308 €
Uurnahaudat, hautapaikka kivineen 467 € 643 €
Muistolehto 58 € 107 €
Sirottelupaikka 30 € 50 €
Omavalintaisten kivien alue
(kiven koko max L40 x K 60 x S 15 cm)
117 € 173 €

Hautapaikan uudelleen lunastus ilman
hautausta, 25 v.

149 € / sija 308 € / sija

Rintamapalvelutunnuksen omaavalle ja puolisolle hautapaikka luovutetaan maksutta. Kun sukuhautaan haudataan rintamapalvelutunnuksen omaava puoliso, hyvitetään sukuhaudan hautausajankohdan ja jatkolunastusmaksun jäljellä olevan ajan verran lunastusmaksusta.

Uurna-alueen kivipaateen saadaan laittaa vain sellaisen vainajan nimi, jonka tuhka tulee Vehmaan uurna-alueelle. Jos haudataan / sirotellaan muualle, ei nimeä saa paateen.

Hautaustoimesta perittävät maksut

Haudankaivuumaksut Arkkuhauta Uurnahauta
Oman kunnan jäsenet 390 € 146 €
Ulkopaikkakuntalainen 522 € 183 €

Hinta sisältää: haudan avaaminen, peittäminen, peruskunnostus ja hautakiven oikaisun.

Hautojen hallinta-aikoja tarkistetaan

Vehmaan seurakunta on vuoden 2022 aikana merkinnyt hautoja, joissa hallinta-aika on päättynyt tai päättymässä.

Hallinta-ajan päättymisestä ilmoitetaan kirjeellä, jos haltijan osoitetiedot ovat seurakunnalla. Samassa kirjeessä tulee mukana myös hallinta-ajan pidennystarjous. Osoitetietojen puuttuessa haudalle asetetaan tiedote, jolla omaisia pyydetään ottamaan yhteyttä.

Haudan hallinta-aika on 25 vuotta / sija.

Mikäli tiedätte hallinta-ajan päättyneen tai olevan päättymässä, voitte itse olla yhteydessä kirkkoherranvirastoon.

Virasto on auki tiistaisin klo 9–13, p. 02 4331 011. Yhteydenotot myös sähköpostitse osoitteeseen vehmaan.seurakunta@evl.fi.

Vehmaan Pyhän Margaretan kirkko