Yhteisvastuu

Yhteisvastuu on kirkon vuosittainen suurkeräys ja lähimmäisenrakkauden kansanliike, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehittyvissä maissa. Yhteisvastuukeräykseen osallistuvat kaikki Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnat. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti.

Valtaosa, eli 60 % keräystuotosta ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofiavun kautta kansainväliseen apuun. 20 % tuotosta suunnataan vuosittain valittavaan, vaihtuvaan kohteeseen Suomessa. 20 % tuotosta käytetään monipuoliseen avustustoimintaan paikallisseurakuntien kautta.

Yhteisvastuukeräys 2023 kerää varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn. Koko vuoden 2023 kestävällä Yhteisvastuukampanjalla halutaan kiinnittää huomiota nuorten lisääntyneeseen väkivaltaan ja siitä käytettäviin sanavalintoihin.

Kotimaassa Yhteisvastuun tuotot ohjataan Aseman Lapset ry:n ja seurakuntien kautta nuorten väkivallan ehkäisyyn ja sovitteluun.Myös maailmalla kriisitilanteissa elää lapsia ja nuoria, jotka tarvitsevat kipeästi turvaa ja mahdollisuuden valoisampaan tulevaisuuteen. Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastosta autetaan nuoria väkivaltaisessa maailmassa.Meitä kaikkia tarvitaan, jotta nuorten ei tarvitse kokea henkistä tai fyysistä väkivaltaa koulussa, vapaa-ajalla eikä sosiaalisessa mediassa.

Tue ja osallistu Vehmaalla

Voit osallistua Yhteisvastuukeräykseen lahjoittamalla keräykseen verkossa tai perinteisen lipaskeräyksen ja kolehtien kautta.

Tämän linkin kautta tehdyt lahjoitukset kerryttävät Vehmaan seurakunnan keräystulosta, ja niistä osa ohjautuu paikalliseen avustamiseen. Vehmaan seurakunnan keräykseen voit kirkkokolehtien lisäksi osallistua lahjoittamalla lipaskeräykseen Askondilla, Merililianissa tai S-marketissa tai maksamalla haluamasi summan MobilePaylla numeroon 42932,.

Lisäksi Yhteisvastuulle kerätään myyntituloja vuoden aikana eri tapahtumissa, kuten laskiaissunnuntain perhetapahtumassa kirkonmäellä, vapun munkki- ja simamyynnillä sekä Hyvää Vehmaalla -tapahtumassa 10.6.Osallistu yhteisvastuukeräykseen oman seurakuntasi nettikeräyksellä tai lahjoittamalla keräyslippaisiin paikallisissa liikkeissä.

Yhteisvastuukerääjiä keräyslippaineen.