Ristiäiset

Ristiäiset ovat lapsen ensimmäinen oma juhla. Ristiäisissä eli kastejuhlassa ihminen saa kasteen, jonka myötä hänet liitetään niin kotiseurakuntansa kuin maailmanlaajuisen kirkon jäseneksi.

Kasteen perustana on Jeesuksen antama kaste- ja lähetyskäsky (Matt. 28:18–20). Kaste on kristittynä olemisen perusta, liitto Jumalan ja ihmisen välillä. Muut kirkolliset toimitukset perustuvat kasteeseen.

Lapsen huoltajat päättävät yhdessä lapsen uskonnollisesta asemasta. Lapsi voidaan kastaa evankelis-luterilaisen seurakunnan jäseneksi, jos ainakin toinen vanhemmista on kirkon jäsen. Kaste voidaan toimittaa myös aikuisiällä.

Kastetilaisuuden valmistelu

Lapsen synnyttyä seurakuntaan kuuluva äiti saa kotiin lomakkeen lapsen tietojen antamista varten. Kyseessä on väestörekisterikeskuksen lomake.  Käytetty lomake toimitetaan kirkkoherranvirastoon, jossa sovitaan kastejuhlan aika, paikka ja kasteen toimittava pappi.

Kastetilaisuus järjestetään perheen valitsemassa paikassa; kotona, isovanhempien luona, seurakuntakodissa tai kirkossa. Kirkkokaste voidaan toimittaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Perheenjäsenet ja sukulaiset voivat osallistua kastetilaisuuteen esimerkiksi lukemalla evankeliumin, muun raamatuntekstin tai rukouksen tai esittämällä musiikkia.

Kotiseurakunnan pappi tuo lapselle kastekynttilän ja kastetodistuksen sekä kummeille annettavat kummitodistukset. Mikäli lapsi kastetaan toisella paikkakunnalla tai kastava pappi tulee seurakunnan ulkopuolelta, kynttilät ja todistukset noudetaan Vehmaan kirkkoherranvirastosta.

Kastepuu

Vehmaan kirkon etuosassa on kaunis, kullanvärinen kastepuu, johon jokainen Vehmaan seurakuntaan kastettu saa oman lehtensä. Lehti kiinnitetään puuhun kastepäivää seuraavana sunnuntaina jumalanpalveluksen yhteydessä, jolloin kastettua muistetaan esirukouksessa. Halutessaan lapsen vanhemmat tai kummit voivat tulla kiinnittämään lehden puun oksalle.

Kastepuu kertoo siitä, että jokainen kastettu on tervetullut seurakunnan yhteyteen. Lehden vihreä väri symboloi uutta elämää sekä kasvua. Kastepuu kartuttaa lehtiä koko vuoden ajan, jonka jälkeen se tyhjennetään ja puu alkaa kasvattaa jälleen uutta satoa.

Tammi-helmikuussa pidetään perhemessu, johon kutsutaan erityisesti vuoden aikana kastettujen perheitä. Tällöin he saavat hakea oman lehtensä muistoksi itselleen. Lehden voi noutaa myöhemmin kirkkoherranvirastosta, ellei juuri silloin pääse kirkkoon.

Vehmaan kirkon kastepuu

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku