Lähetystyö

"Minä ilmoitan teille ilosanoman. Suuren ilon koko kansalle."

Kirkolle keskeistä on sanoma kaikki rajat ylittävästä Jumalan armosta ja rakkaudesta. Jeesuksen antaman lähetyskäskyn kannustamana kirkko kutsuu ihmisiä Jumalan yhteyteen sekä rohkaisee välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta.

Seurakuntana teemme työtä omalla alueellamme, jotta hyvä sanoma ja lähimmäisenrakkaus toteutuisivat ihmisten keskuudessa - lähellä ja kaukana. Kirkon lähetysjärjestöjen avulla teemme evankeliumia tunnetuksi kaikilla mantereilla. Tuemme lähetysjärjestöjen työtä taloudellisesti turvataksemme toimintaedellytykset lähetystyöhön lähteneille. Lisäksi järjestämme tilaisuuksia ja tapahtumia, joissa pidämme esillä sitä, mitä lähetystyö on sekä miten ja miksi sitä tehdään.

Vehmaan seurakunnan nimikkolähetit ja -kohteet

Kirkossamme on seitsemän virallista lähetysjärjestöä. Vehmaan seurakunta tukee lähetystyötä talousarviomäärärahoista kolmen lähetysjärjestön, Kansanlähetyksen, Suomen Lähetysseuran ja Sanansaattajat ry:n kautta.

• Nimikkokohteena tuemme juutalaistyötä Lähi-Idässä Suomen Evankelisluterilaisen Kansanlähetyksen (SEKL) kautta.
  • Kummikohteenamme on Hosainan kuurojen koulun luokka Etiopiassa Suomen Lähetysseuran kautta. Kummituki antaa monelle lapselle ja nuorelle mahdollisuuden käydä koulua ja opiskella.
  • Sanansaattajat ry:n (Sansa) yhteisöjäsenyyden kautta tuetaan medialähetystyötä Aasiassa. Media on tehokas tapa tavoittaa ihmisiä niissä maissa, joihin lähetystyöntekijät eivät pääse tai joissa kristillisten kirkkojen työtä rajoitetaan.
  • Vapaaehtoista kannatusta voidaan ohjata myös muiden järjestöjen kannatukseen. Näitä järjestöjä ovat: Evankelis-luterilainen lähetysyhdistys Kylväjä, Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys, Suomen Pipliaseura sekä Svenska Lutherska Evangeliföräningen i Finland.

Miten minä voin olla mukana?

• Rukouksin. Rukous on pohja, jonka varassa lähetystyötä voidaan tehdä. Rukous antaa läheteille voimaa, rohkeutta ja oikeat sanat kuhunkin tilanteeseen. Rukouksen kautta sinä voit olla läsnä kaukaisen lähetin arjessa ja auttaa häntä jaksamaan ja uskaltamaan.
  • Toimimalla vapaaehtoisena. Tule mukaan talkoisiin, tempauksiin, lähetystapahtumiin, tekemään myyjäisiä ja kirkkokahvituksia. Jos lähetyksen parissa tehtävä vapaaehtoistyö kiinnostaa, ota yhteys Tuija-diakoniin.
  • Tukemalla taloudellisesti. Osallistumalla kolehteihin, keräyksiin, myyjäisiin, sytyttämällä lähetyskynttelikköön kynttilän, laulamalla kauneimpia joululauluja, lahjoituksin, tukemalla seurakuntamme nimikkokohteita. Taloudellista tukea tarvitaan, jotta auttaminen olisi mahdollista.
  • Käytetyt postimerkit  ja postikortit ovat myös yksi mahdollisuus tukea lähetystyötä. Leikkaa merkit niin, että jätät sentin verran tyhjää tilaa (= korttia/kuorta) joka puolelle. Älä yritä itse irrottaa merkkiä taustasta. Merkit ja kortit voi tuoda seurakuntatalolle, ja ne toimitetaan Suomen Lähetysseuralle. Siellä järjestetään useita kertoja vuodessa huutokauppoja keräilijöille.
  • Käsitöitä tekemällä.  Vantus, lähetyksen ja diakonian yhteinen käsityöpiiri, kokoontuu Vinkkilän srk-talossa parittomilla viikoilla tiistai-iltapäivisin klo 13.

Seurakunnan lähetystyöstä ja toiminnoista saat lisätietoja Tuija-diakonilta, p. 044 036 3977 tai s-posti: tuija.k.suominen@evl.fi.

Käsityöpiiri Vantus kokoontuu seurakuntatalolla parittomien viikkojen tiistaisin klo 13.

Hengellisyys voi käsityön kautta löytää monia eri muotoja, joista ilmeisin ja tunnistettavin on hyvän tekeminen muille (Kaisa Hako, Sana-lehti 28.9.2022, s. 18).

Toimintaa ja tempauksia

• Toivoa naisille -rukouspiiri on Vakka-Suomen alueen yhteinen rukouspiiri, joka kokoontuu kerran kuukaudessa eri puolilla aluetta. Lisää tietoa Toivoa naisille -työstä osoitteesta https://sansa.fi/toimi/toivoanaisille/
  • Lähetyspyhää vietetään eri lähetysjärjestöjen työntekijöiden vieraillessa seurakunnassamme.
  • Kaiken kansan kirkkokahvit lähetyksen hyväksi elokuussa. Päivä alkaa jumalanpalveluksella kirkossa, jonka jälkeen kirkkokahvit joka vuosi eri paikassa. Olemme päässeet kirkkokahvien merkeissä tutustumaan moniin mielenkiintoisiin kohteisiin Vehmaalla.
  • Rovastikunnan lähetystorilla Uudessakaupungissa ollaan mukana syyskuun ensimmäisenä lauantaina.
  • Lähetyslounas perinteisesti Isänpäivänä Vinkkilän srk-talossa klo 11-14.
  • Lähetys- ja diakoniamyyjäiset 1. adventin aikoihin Vinkkilän seurakuntatalolla.
  • Kauneimmat joululaulut -tilaisuuden tuotto menee Suomen Lähetysseuralle.